Sabtu, 20 Ogos 2011

persiapan raya..

           



            haluuuuu, assalamualaikum... selamat berterawih.. malam yang mulia.. malam jumaat.. haaaa'aaa.. xtau3.. hehe.. berbuka apa tadi?? huh, senak pewutt den.. makan bubur lambuk made in myself..(saje nk gtau aku pandai masak..) gurau jer.. hari ni cuti pas keja malam.. another 1 more day tomorrow before start working back at saturday evening.. hurm.. arini sendiri lagi di rumah.. berbuka sendiri.. syukur, alhamdulillah..
            hari ni ter miss lak my mom, pn hajah rosminah subari tu.. my lovely mom.. teringat balik mami dok suke usik aku.. siap main cak2 lagi.. amboi, mak oh mak... walaupun wajahnya dimamah usia, namun dirinya tetap satu.. tiada yang lain.. 
            dugaan betul di bulan puasa ni.. teruji kesabaran dan keimanan.. sabarlaaa ye is.. ya Allah, berilah hambamu kekuatan.. 
            ni nak cite pasal family planning aku tu..petang semalam aku dapat call dari bank.. EN FARID bukan nama sebenar, cakap loan aku daa approve.. haaaa??? i didn't do anythg with that.. no.. no.. no.. juz sign in jer.. x mohon pun dgn jabatan.. semudah itu approve.. wow, tekezutttt den.. kalau setakat puluh2 ribu tu aku x heran.. ni beratus ribu oooo... yoyoyo... oh, itu namanya rezeki.. tenkiu2.. alhamdulillah.. so, dy mnta aku dtg utk sign perjanjian.. aku cakap, insyaAllah aku akan dtg dalam masa terdekat.. dalam aku terduga dgn macam2 malapetaka dan ujian, Allah berikan kenikmatan lain.. syukur..
            hari ini aku sediakan RM2k ++ untuk bayar insurans rumah sepanjang aku buat loan ni.. insurans ni penting taw.. yelah, malang x berbau, tetibe aku innalillah, sape nk cover bayo umah tu.. so dengan adanya perlindungan perumahan, maka aku x risau sangat jika aku dtimpa musibah dari segi kesihatan atau kematian..
sebenarnya insurans ni boleh dimasukkan sekali dengan jumlah loan kita, tapi aku nk bayar cash.. (ceh, macam byk duit.. hohoho) aku xsyuker arr tengok pinjaman tuu belakangnya bernombor selain 00000... hehe.. ngade2 erk.. (aik, ske aty ler, aku yg buat loan.. huhu) smpaikan pengurus tu geleng kepala tgk kerenah aku... =P heeee..
            En Farid(pengurus) tanya aku, "cik, ade yg  nak tanya x, sblum sign agreement ni?? "aik, awk kan pengurus, awak kena uruskan kefahaman saya tntang agreement ni, kang x pepasal sy tnya yg pelik2, awk sure xdpt jawab.. saya ni byk cakap...".. huuuuhhh, keluh kesah beserta senyuman En. Farid terangkan bebaik.. tetibe, "chop3, sy x paham tntg klausa ni ..... 200 ni byrn utk ape?? nape x masuk dlm insurans??" "oh yang ini, 200 ni bayaran charge/fees prossesing.. yang ni kena bayar asing sbb ni caj bank uruskan loan cik.. ups, lupa, tambah 20 lg utk duty stamp..so, sumanya rm 2320.." gulp, nombor daa cantik daa tp banyak nya nk bayo.. huhu,, seb bek aku daa ready sikit2.. huh.. berkeringat aku dalam ekon.. duit oh duit.. 
           dengan tangan terketaq-ketaq, aku hulur.. peh, sebulan gaji aku tuh... xpe2, minggu depan gaji bulan ni da nk kuar.. pujuk aty yg bersungut-sungut.. sahaja aku bayo insurans umah ni, sbb nk beli umah buat reta, amin... huh, macam nak tarik jer duit tu balik.. hahaha, bila teringat, tersengih gakk aku.. cam dalam drama lak.. "ok, cik.. sila sain kat suma helai agreement ni.." peh, banyak siut... macam cekgu lak, men sain2 kat buku latihan skola.. hehe..
          baru aku taw, betapa susahnya nak buat harta ni.. sekali fikir mmg macam senang.. tapi, makan duit banyak woo.. sape2 yg niat nak beli umah tu, kumpul wet banyak2 dulu.. nt banyak kerenahnya nak bayo itu laa, ini laaa... kang korang xde duit, wat hampeh jer pengurus tu tgk muka ekau kat bank.. pasni nak bayo deposit umah lak.. huh, harap2 lmbat ag.. kopak laa wet aku nt.. tu belum nk tambah grill, nk buat langsir, nak beli perabot, nk pasang api air, nk buat dapur/kabinet.. suma tu duit, duit, duit taw.. 
         raya ni aku dah leh tgk2 umah tu.. hehe.. daa jadi aku punya laa.. tp msh pinjam.. pinjam ngn bank.. huuuuu... persiapan raya ni mmg terlalu amat berjimat cermat.. baju raya pon x beli lagi.. nk bagi kowang duit raya, uh, mohon ampun yaaa.. taun depan laa.. insyaAllah kalau da rezeki lebih.. bajet sgt2 ciput.. bkn kedekut taw, tp berjimat.. hehe(cover laa tu..) ok, sambung lagi yaa raya nanti.. daaa... 
           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan