Isnin, 27 Jun 2011

banyak songeh

                                                    sem 2 KKS          

        hari ni ari senin isnin.. so, sunat berpose ari ni.. lgpun, bln rejab dah nk abes.. huhuhu.. teringat zaman study dolu2.. rajin no bpose.. (tunjuk bek ka tu ?? hehehe).. tp bl da stat keje ni, sumer x menyempat.. nak bewok(buang air beso la) pun x sempat gak.. ekekeke.. x senonoh dak ni kann.. eh, tp betul per.. cube ko tnya kengkwn ak yg keje kat medical wad.. sure nyerr dy x sempat nk telan air lior pon..(yg ni tipu sgt k..) bz la kate kan...
            fenat, fenat, fenat.. taw x anda semua ttg pkatann tired(@ dlm bhse mlyunyerr lotih yo).. wad aku sinonim(pkataan sme mksud k) dgn ke bizian nyaa.. ribut tofan taw hari2.. klu korg msk wad yg aman damai dn tenteram tu ertinya bkn wad aku laa tuu.. ekekeeke.. oh, lpe arini ak keje ptg ag.. wah, peberet day.. tp post aktif(hah, mamposss).. seb bek pg td aku tdo smpai kol sebelas(aik, teruk betul laa ank dara nie).. so tenaga aku blum sepenuhnya dgunakan.. dah laa aku pose..(nk gtau gak).. so dgn semangat bkobar2 aku g keje dgn lgkah keyakinan... uh, berlagak wei.. xde laa, memain jer.. tp smpai pntu wad, smgt tu drop menjunam cam x pakai lift.. lntai wad tu daa xnmpk pon.. terimpit, mencelah, sempit dll.. kapasiti pskt adlah 2x gnda dr jumlah normal..  aduh!!! pgsan woo..
          so ak terus wat keje.. no rilek2 k.. part bg ubat tab punyer laa lame.. 3jam lbh.. macam2 kerenah.. nes tukar drip.. nes tukar pempers.. nes nk air.. nes nk tukar katil yg leh nek kan pale.. nes nak milo, xnk teh.. nes nk ubat thn sakit.. nes nk baju.. nek tukar kn cadar ni.. nes nk bed pan.. nes  kte nk kua jap.. nes nk surat jge.. nes nak tu.. nes nak nie.. sume nak dlm 1 mase.. huh.. nak melayan.. sabar LeRR.. keje hakiki aku ni pun x setat start lg..
           dok sibok2 bg ubat smbil jge 3 PD(peritoneal dialysis), sorg mcik ni nmanya NORIAH.. umo lbh kurang 60 thn.. mnja siott.. mnta phatian.. dok merengek2 sakit.. laki dy de kat sblh weh.. aku pon tgk drug chart, oh de analgesic tramal.. ak bg stat la.. pstu masih lg mcik nie merengek2.. eei, ak mmg pntang klu org merengek2.. yelaa, dgn wad mcm kapal nk karam dy suh aku lyn Dy sorg jer.. abistu pskt yg 50 org lg yg plu khdmat aku xkan nk tinggalkan demi dy sorg.. mna boley.. empati laa sket.. stress oo nk lyn dy sorg.. "sampai aty org x kesian kat aku.. dokte pon sampai aty biarkan aku sakit.. nes pon samer.. sje wat aku tseksa.. sampai aty korang.. smpai aty wat mcik camni..." laungan dy kuat.. huh, terasa pns daa aty nie.. "mcik, sabar yerr.. kan sy dah bg mkn ubt kejap td.. ubat tu br nak proses.. kejap lagi kuranglah sakit mcik tu.." ak berkata dgn selembut yg boleh.. "korang mmg, bg aku katil dkt tepi kaki lima.. pastu xnk lyn aku.. adooooooiiiii, sakit taw x..."mcik noriah kate cmtu.. "maaf yer mcik, skg nie tgh bz, wad pon tersangat laa penuh.. mcik sendiri tgk kan.. bkn mcik sorg jer dok katil tmbahan malah ramai lagi tu.. nanti de katil sy pndahkan mcik ekk.." uh, ak mls nk dok dkt mcik tu lelama, nt ak lakk depression... kalau laa org fhm tugas kami yg xpnh benti nie..
            aku pon teeruskan keje yg ttangguh.. blm smpai 5 minit layan mcik noriah, muncul lak mcik len dgn kerenahnya.. "nes, sy nk mntak tukar 1st class.. ni laki sy bawak surat GL".. "owh, maaf yer mcik, sy x jge mcik.. boleh x cakap dgn yg jge mcik.. Sn yg free hair tu.. nanti dy akn bg surat tu kat mcik".. " sy nk sekarang gakk.. ni laki sy ade.. leh dy turun p pndftran tukar kan kelas sy.." " sabar ye mcik, wad kami ni pun sedang penuh, mcm tangkang pecah..mcik nmpak kan sendiri.. sekejap lagi boleh kan.."suaraku cuba berlembut.." sy x pedulik.. sy nk jugak" tengking dy.. eei, mcm ak nak sepak lak.. huhu, sabar whai aty, aku kan pose.. ak pon gtau SN incas.. stkt nk tukar wad kelas 1, korg igt senang ker.. sorry ek utk spital aku, korg taw byk lg vvip dok kelas 3, dorg x kesah pon.. bl aku cek surat GL dy, igtkan JUSA C ker, N48 ker.. laa, br N22 jer.. cume de kelayakan kelas 1.. tu pon xleh nk sabar..berlagak pulak cara cakap.. bkn selama2nya dok ctu.. kejap jerr.. sabar laa.. nt daa tenang skit, kte uruskan laa.. 
          ni laa sbhgian senario yg sllu blku.. benda2 mcm ni laa yg wad kami hilang sabr.. sbb byk lagi pskt yg lbh mmerlukan kami.. yg lbh urgent, yg lbh tenat.. bl kami garang, korg dok komplen macam2.. bl aku bek, korg lak tengking2 aku.. suwei laa mcik tu.. bkn sakit sgt pon ak tgk.. stkat HPT jer.. len laa klu kna CVA coz of HPT.. tu aku time laa.. marah laa cmgini taw.. huhuhu.. 
           malamnya, lg sejam stgh nk balik, lg satu kes blku.. ak nk T/O mcik NIT tu ke wad surgical.. sbb sok dy nk wat operation urgent.. tp tbe2 SPO2 dy drop p 81%.. huh, trus panggil MO oncall.. br dok cakap2 dgn dokte, anak dy lak teriak2 mcm kna histeria marah2 kitorang.. sabar laa.. kang aku pandai2 slmtkan, trus LO(ninggal) kang, sue aku lak.. MO surg + MO med decide wat chest tube.. ok, tp mcik tu ttp colaps gak.. trus tarik trolly emergency.. sempat ak bisikkan Allahu akber kt tinge dy.. ciann.. hurm penat weh, wat CPR gnti2 slme sejam.. lenguh gak tangan aku bagging sejam stgh.. dah laa br dpt minum air neslo stgh gelas tym buke pose td.. hypo gak aku.. CPR punya CPR tp akhrnya mcik tu meninggal gak.. sedih.. uruskan arwah, aku balik kul sebelas mlm.. cian ooo.. fenat2..
           aku balik baru makan.. mandi2.. solat.. gayut2 trus tertdo+tercolaps.. pastu td bgn bgn kul 12 tghri.. seb bek arini keja mlm.. hehe.. k, laa.. bubye..
           pengajarannya arini.. SABAR.. SABAR.. SABAR... TABAH.. TABAH.. TABAH.. KUAT.. KUAT.. KUAT.. yeah.. itu dy.. =P
         
           
           

3 ulasan: