Jumaat, 24 Jun 2011

wahai anakku..

            hari2 yang kulalui penuh pengisian iktibar.. sungguh! ya Allah, ampunilah dosa2ku.. hari ni aku kerja petang.. ya, syif petanglah yg paling aku gemari.. hehe(jgn gtau staf c4 len tau, nt dorg jelez).. ok2.. siyes2.. ptg td agak bz dgn mcm2 kerenah dokte, staf nes, ppk mahupon pesakit.. layan jer laa, dah keje namanya.. huhu.. al-maklumlah jd RUNNER.. so berlari2 la aku ke sana kemari  memenuhi keperluan semua org yg plu khdmat runner ni.. tp ade 1 part tu, terkesan dhati aku ni..
           seorang pesakit namanya MIDAH(bkn nma sbnr).. umurnya lingkungan 60 thn.. memiliki penyakit kronik gak laa.. ESRF(skt buah pinggang laa).. cian aku tgk mcik ni.. ank dy x brape hr x dtg2 lawat.. arini ikut jadual mcik ni da bley blk umah.. kitorg tepon2 ank dy(berpuluh kali tau) tp x bsambut.. tau laa kan no tepon spital, agknya fedap nk angkat.. 
            makan tym pun dah tiba, yg len2 suma relatif dtg lawat, tp mcik midah ni baring, smbil termenung tgk pskt len.. cian sungguh.. sayu aty dy kott.. ank dy x dtg lg.. ak pon pegi laa tgk mcik ni.. aku tnya nk mkn x?? meh, sy suapkan mcik.. tp dy xnk.. setap nes len complen yg mcik midah ni xnk mkn dah beberapa hari.. sejak tau dokte dah bole bnrkan dy lik umah.. aku pun sua kan sesuap sudu bubur.. dy geleng keras tnda xmahu.. aku pon bg laa ceramah free kat mcik tu.. "mcik, mcik kna mkn klu x cena nak trus bek.. mcik x bley seksa diri mcik dgn xmau mkn.. makan laa sikit.. buat alas perut.. mcik, td sy dah kol byk kali waris mcik(anak), tp 1 pun xbsambut.. pegi mna lah agaknya dorg ye.. dr pg td lagi staf nes len daa try kol, tp cmtu jugak.." mcik midah diam jer.. muka dy makin sayu.. uh, sedih lak aku..
            jiran sblh mcik midah ni namanya ROSNAH.. umur dorg lebih kurang sebaya kutt.. dy yg cite kat aku, bbrpa hari lepas anak dy dtg dlm keadaan marah2, tengking si ibu.. wah, teruja lak aku nk tau.. cecite2 mcik rosnah.. uhuhu.. mengikut igtn mcik rosnah, ank dy sibuk suh mak dy sain kertas geran tanah.. mcik tu xnk, tp tpksa..  ooohhh... patut laa.. pastu mcik rosnah ni sempat lagi bce pntun dy khas buat mcik midah, si jiran sebelah.. ANAK YG KU KANDUNG KU LAHIR DN KU BESARKAN, PENUH KASIH SYG XPERNAH AKU PERTIKAIKAN, KINI KAU TLH BERJAYA AKU PULA DITINGGALKAN SENDIRIAN, HNYA MENITI KEMATIANKU YG AMAT KAU NANTIKAN... aduh, pedih..
            wahai anak, manakah dirimu disaat ibu tuamu ini amat memerlukan.. 
            wahai anak, dimanakah kasih syg yg pernah ibumu berikan..
            wahai anak, dimanakah harapan ibumu yg harus disandarkan..
            wahai anak, dimanakah jasa seorang anak buat ibunya yg tlh byk bkorban..
            wahai anak, dimanakah kamu??
inikah yg kau berikan... 
            meninggalkan ibumu berseorangan..
            meninggalkan ibumu dgn pengharapan..
            meninggalkan ibumu tanpa belas kasihan..
            meninggalkan ibumu dgn tangisan..
            meninggalkan ibumu dgn penderitaan..
            meninggalkan ibumu dgn kemiskinan..
            meninggalkan ibumu dgn kelaparan..
            meninggalkan ibumu dgn kesakitan..
            meninggalkan ibumu yg menanti kematian..
oh, anak... 
            kaulah permata hati ayah ibu..
            kaulah pengharapan ayah ibu..
            kaulah kekuatan ayah ibu..
            kaulah curahan kasih ayah ibu..
            kaulah segala2nya utk ayah ibu..
anakku..
            ampunilah ayah ibu jika tersilap melahirkanmu
            ampunilah ayah ibu jika tersilap kata denganmu..
            ampunilah ayah ibu jika tersilap mendidikmu..
            ampunilah ayah ibu jika tersilap menyayangimu..
            ampunilah ayah ibu jika tersilap mengasihimu..
            ampunilah ayah ibu jika tersilap membesarkanmu..
            ampunilah, ampunilah, ampunilah ayah ibu... 

mami, is syg mami....
           
         

Tiada ulasan:

Catat Ulasan